Holland
Hunebed: det hollandske navn for
jættestue.
I 2012 var vi på tur gennem Holland og kom
forbi Hunebedcentret i byen Borger i regionen Drenthe. Der fandt vi en
masse litt. om hunebed, og ville se stederne. Vi købte et hæfte om
hunebed stederne, men fandt også ud af at det ville kræve forberedelse
at finde de forskellige hunebeds.
De hollandske hunebed ligger (bortset fra et
par stykker) på en ca. 10 km bred linie med oppe fra Gronningen ned til
Emmen i Drenthe.
I Danmark menes, at der har været 25.000
dysser og jættestuer. I dag er der i Danmark ca. 2500 tilbage, hvoraf
jættestuerne udgør 600. De andre er nedpløjet og stenene er brugt i
bygninger og veje, måske efter Mac-Adams princip, som Jeppe
Åkjærs, Jens Vejmand Nielsen fra Tjørring brugte. I Holland
menes, at der har været 130 hunebed, og der er 53 tilbage. Der skal
nævnes, at der er en i Friesland og 2 er vest for Emmen.
Til dette studium er brugt litt. fra 5
værker, jeg har kunnet finde anbefalet. De er ret forskellige.
J.A. Bakker har skrevet en
engelsk sproget spændende bog om Hunebeddérne.
J. De Rek har skrevet et
hollandsk sproget 5 binds værk fra oldtid til hanseaterne. Stenalderen
er givet 30 sider, og nogle interessante betragtninger findes deri.
Van Giffen: De Hunebedden
in Nederland er ligeledes hollandsk sproget fra 1925-7, men sproget
svært.
Van Ginkel er også på
hollandsk, men rigt illustreret.
På hollandsk er der mange flere forfattere,
men især Van Giffen og JA Bakker har været en flittige skribenter.
Endvidere er der betragtninger fra P.V.Glob med i
studiet.
----------
Hovedelementet i en hunebed er en dæksten
med 2 sidesten og de sættes i række som leddene i larver, eller græsk
Pi. Huller i jorden til sidesten er ca. ½meter dybe. Gravene er 3-2o m
lange. Der er endesten. Bunddække er brændt sten. Lofterne blev gjort
rimelige flade på undersiden og småsten og græstørv dækkede hullerne
imellem sidesten og op mod dæksten. Dæksten vejermellem 1-20 tons på
Hunebed. På den tyske Hümmling vejer dækstenen 33 tons. Det nævnes, at
det tilsyneladende er de største sten man har kunnet løfte. Det nævnes
i fodnote, at der vist har været 2 sten på 70 tons, som er gået til i
1700 tallene.
(intet om at Europas tungeste dæksten dolmen
de Menga´s vejer 180 tons,


og den højeste sidesten er i anta de
Zambuijero ved Evora ca. 6m i Portugal.
De Rek starter med at
omtale, at da danskeren CJ Thomsen i 1812 skulle
prioritere de historiske genstande i hans Museum i København, blev han
konfronteret med en særlig vanskelig opgave. Aldrig før havde nogen
udtænkt et brugbart klassifikations system for fortiden, og viden om
fortids-historie var sparsom i de dage.
Han klassificerede genstandene efter det
tidspunkt, hvor de skønnedes lavet og anvendt. Man vidste, at man havde
kendt til sten, bronze og jern.
Thomsen lavede 3 tidsaldre:
Sten objekter kom i afsnit
I,stenalder.
Bronze objekter kom afsnit II,
bronzealder.
Resten blev overført til afsnit
III, jernalderen.
I mangel af en bedre klassifikation overtog
alle arkæologer denne og siden 1859 har det været alment accepteret.
Den neolitiske revolution begyndte i Mellemøsten for omkring 9000 år
f.kr. I Holland dukkede neolitiske mennesker op. 4000 f.Kr.
De Rek nævner Stengrave findes op langs
Portugals kyst til Sverige.
Hvem byggede dem?
Hvem er begravet?
Er det mausoleer for helte?
Er gravene for missionærerne. Missionærer fra Spanien sejlede med en ny
religion.
Troen på Moder Jord.
Alt liv kom fra hendes skød og i døden vendte liv tilbage til hende.
Det er en religion egnet til landbrugsfolk. Når en missionær trådte i
land, fandt han en menighed af fromme beboere. Han var den magtfulde,
der vidste at trylle magi med sine frugtbarhedsritualer, en naturens
mester, en mægler mellem moder jord-gudinden og folket.
De Rek mente, at befolkningen har slæbt
stenene på missionærens bud og bygget gravene. Selv efter missionærens
død, var helgen i deres midte, og ved hans grav kunne de anråbe sig
hans ånd for beskyttelse og for en god høst. Graven, hvor efterfølgere
blev begravet, var en helligdom, der havde sin egen stærke magi, og var
centrum for kulten.
Ligesom den middelalderlige kirke begyndte med helgener og senere
prælater, så kan efterfølgende missionærer være blevet erobrere, der
med deres tilhængere gik ud for at vinde nye tillhængere. Der var
dengang ikke bogstaver, og da menneskerne boede så langt fra hinanden
og isolerede – er der efterhånden sikkert opstået mange variationer i
religions-læren, så der opstår alle former for sekter. Og som enhver
kristen sekt senere, skabte sin egen kirke, har religionen
tilsyneladende haft sin egen form med noget sekterisk i religionen:
Moder Jord graven.
Så gravene findes i alle former for
størrelser og variationer af alt det tilgængelige materiale.
Her stendysser, dér bautasten,
I Danmark dysser. Og Storstensgrave i Drenthe
Glob er inde på noget af samme tankegang, som jeg læser hans mening.
Van Giffen 1927 har et stort afsnit om
de hunebed, der er destuerede. Han er nok den flittigste skribent
sammen med J.A.Bakker
Van Giffen nævner at R. Boelke skriver (28.12.1818) i sin rapport, at
der i Odooner kirken er sten fra en hunebed.
Følgende oversigt er kronologisk så langt, det har været muligt at
følge skriftligt materiale bagud i tiden. Iflg Bakker.
1500 tallene
Kanniken Schonhovius er i 1547, den første,
der bruger ordet hunebed om en grav vest for Hamburg.
Schonhovius mener, at Rolde stenene var
Hercules søjler.

og Hercules søjler ses også i kongens have
Ordet stenhoop nævnes af Schele i 1591
Protestant præsten Kalvin (1509-64)
prædikede ved den hunebed, der i dag er D49. Man satte udkigsposter for
at uvenlige ikke skulle opdage dem. Janssen kaldte stedet for pape-lose
kerk i 1848

1600 tallene
Marhuus bruger i 1609 ordet hunnebedden

Kanniken Picardt studerer hunebed i 1660, og
Picardt nævner, at hunebed er steder, hvor giganter er begravede.


Titia Brongersma er digter og kendt for sin
forskning i megaliths. Hun var et besøg i Borger i Drenthe i Pinsen
1685. Hun gik til den store dysse D27 og lavede nogle undersøgelse dér.
Det er det første beskrevne feltstudie af en hollandsk stendysse. Til
hendes overraskelse viste det sig, at det var et gammelt
begravelsessted og ikke en af giganter "stablet varde". Det inspirerede
hende til hendes digt Hymne til en stendysse efter
undersøgelsen af D27.
Smids skriver til Schegel i Tyskland, at
knoglerne i fundene ikke er specielt store, og han mener ikke, der er
tale om giganter, der har bygget hunebed.
1700 tallene
I 1720èrne kommer en teori om, at stenene er
kørt på rullende træstammer. Cornelis van Noorde laver illustrationer
derover


Pæleormsangreb førte til stenfjernelser. Det
blev forbudt i Drente 21.7.1734. Det var det 3 kendte forbud imod
fjernelse af fortids- minder i verden.
No. 1 var Chr. 4 i 1620 og no. 2 var Gustav
Adolf i Sverige i 1630.
Fundet af D13 i 1735/56 afgjorde, at
hunebeder ikke er altre. En bonde havde banket på en jordhøj, og hørt
runge-lyd. Han blev forskrækket og omtalte det. Van Lier bliver bedt om
at undersøge stedet.



Van Lier foretager de relevante
undersøgelser og udgravninger i 1756.
1757 udtaler Connegieter at trappen ned i
D13 for lille til giganter.

Van Lier omtaler N-S og E-W orienteringen af
hunebederne; og Arenkiel havde nævnt, at i Jylland og Slesvig var de
fornemme menneskers grave E-W, og almindelige menneskers N-S.
Van Lier forstår ikke, hvor stenene kommer
fra.
Vosmaer besøger vennen van Lier og siger, at det er granit fra klipper,
og de er revet med og transporteret af en flod. Van Lier bestrider, at
de er kommet gennem Nordsøens vand. Van Lier accepterer sten er af
granit og kommer et andet sted fra. I Drenthe kommer en fornyet lov
imod nedbrydning.
1800 tallene
D41 opdages og beskrives i 1809 af Buwama
Ardenburg i brev til Hofstede. Forbud igen i 1809 af P. Hofstede mod
nedrivninger.
Westendorp (1811-1820) laver en liste over
alle hunebed i Europa.
Dertil en linie ned gennem Europa, øst for hvilken han mener der ikke
er nogen hunebed i Europa.

C. Lyel: 1797-1875 postulerer i
1830, at stenene er kommet med istiden.
Forbud igen mod nedrivninger i 1842.
Endelig viste Worsaae (1821 – 85),
at jættestuer var gravkamre.
Janssen fastslår at indgangene i hunebedgravene er i midten og syd

Janssen 1848 laver den første beskrivelse af
alle 53 hunebeder med lokalisations adresser. I 1848 vil ejerne af D18
& D17 sælge til nedrivning. Vild opstandelse og konge og
ministerier medinddrages. Salget sker ikke.
1854 igen forbud mod nedrivninger.
Begge Hofstede´s mener, at alle hunebed tidligere var dækket af jord.
1857 publicerer kong Fr. d. 7 sin
mening om, hvordan man kan bygge hunebed ved en sliske-metode.

Geolog Starring skriver i 1858, at det er
underligt, at der er forskel på mængden af store Scandinaviske sten i
nordvest i modsætning til længere nede mod sydøst.
Peter Simonsen 1867 rejser gennem Rusland
og finder kantsten (Kerbs) fra gravhøje i Upper Jenisseits Alta region
i Rusland.
Stat og region erhverver alle hunebed,
minus D44.
Gratama forstår ikke, hvad
hunebed drejer sig om og giver besked om at fjerne alt jord fra D15, da
han mener, det ikke er originalt.
Westendorp mente, at det var
det, og det blev så slået fast. Frank, Lukis og Dryden
får hurtigt stoppet Gratama
Dryden laver tegninger over 40 hunebed
1878. Lukis bruger photo, Videnskabsfolk begynder nu at undersøge, hvor
der var storstens grave, og sier slam for potteskår og får en del viden
ud af det.
1900 tallene
Dryden & Lukis samt de Wilde og Jan
Hendrik Holweda/Leiden undersøgte i 1913 D19 & 20 og fandt en masse
fint dekoreret keramik.
1914; D43 langdyssen udgraves. Van Giffen giver en
omhyggelig beskrivelses status over de hollandske hunebed og skriver
bogen ”De hunebed in Nederland 1925-7” om bl.a. de existerende og tabte
hunebed.
D49 bliver meget molestreret. Van Giffen rekonstruerer den ene halvdel,
som han mente, den havde set ud og lod den anden halvdel stå, så
beskueren selv kunne tage stilling til sin opfattelse.

D49 = Pape-loze kerk
Jan N. Lanting mener ikke,
at alle hunebed har været dækket af jord i modsætning til de danske. En
illustration fra 1659 viser ikke jordtildækning.
Dryden og van Giffen laver atlas om hunebedderHunebed.
I 1959 får van Giffen ideen med et
hunebed- center i Borger ved D27. Det første er oppe 1967-det
brænder, og det nuværende er fra 2005
Van Giffen giver hunebed deres D-numre.
Tyskeren Sprockhoff bruger lignende koder
for de tyske Hünengräber, men uden lokalisations bogstaver.
Bakker skriver, at Van Giffen ikke var
nøjeregnende nok med kantsten og andre artefakter ved
rekonstruktionerne.
Hunebeds i Tyskland er listet i Bakker´s arbejde fra 1992.
2000 tallene
Van Ginkel et al. udgiver en bog i 2005 om
alle hunebeds smuk illustreret.
2007; Der udgives en bog af Wijnand om D17 & D18. |